Cześć!
Jeżeli jesteś nowy to na pewno ci się to przyda
(poradnik wzorowany będzie na książce pt "Projektowanie gier w środowisku Unity 3.x")
Książkę tą można zakupić tutaj (za ok 70 zł): http://helion.pl/ksiazki/projektowanie-gier-w-srodowisku-unity-3-x-will-goldstone,prgun3.htm
Osobiście książkę polecam
Dzisiejszy poradnik obejmuje podstawy
Spis treści:
1.Co to jest Unity3D
2.Wyjaśnienie wszystkiego o Unity3D
1.Co to jest Unity3D?
2.Wyjaśnienie wszystkiego o Unity3D
Jeżeli jesteś nowy to na pewno ci się to przyda
(poradnik wzorowany będzie na książce pt "Projektowanie gier w środowisku Unity 3.x")
Książkę tą można zakupić tutaj (za ok 70 zł): http://helion.pl/ksiazki/projektowanie-gier-w-srodowisku-unity-3-x-will-goldstone,prgun3.htm
Osobiście książkę polecam
Dzisiejszy poradnik obejmuje podstawy
Spis treści:
1.Co to jest Unity3D
2.Wyjaśnienie wszystkiego o Unity3D
1.Co to jest Unity3D?
- Opis:
- Środowisko Unity jest jednym z najczęściej używanych oraz najbardziej cenionych pakietów, pozwalających na projektowanie gier komputerowych. Może ono być wykorzystywane przez bardzo różnych użytkowników, poczynając od hobbystów, a kończąc na dużych firmach. Pozwala tworzyć gry oraz interaktywne aplikacje dla przeglądarek internetowych, komputerów stacjonarnych, urządzeń przenośnych czy konsol. Unity3d zostało stworzone przez firmę Unity Technologies i nadal jest przez nią rozwijane. Jest to zintegrowane narzędzie do tworzenia gier w technologii 3-D, lecz nie wyklucza ono możliwości tworzenie w 2-D. Do wizualizacji obiektów używany jest silnik graficzny OpenGL. Od wersji oznaczonej numerem 4 pojawiła się również możliwość renderowania przy użyciu DirectX. Do symulacji fizyki używana jest technologia PhysX. Głównymi zaletami silnika są prostota oraz wieloplatformowość, która w dzisiejszym świecie pełnym różnorodności na rynku elektroniki jest istotnym atutem.
- Systemy na których działa Unity3D:
* Windows
* Mac
* Linux
* iOS
* Android
* Play Station 3
* Xbox 360
* Wii
* BlackBerry
* Windows Phone 8
- Minimalne wymagania:
- Wymagania systemowe dla programistów Unity:
* Minimum to Windows XP z service pack 2 lub nowszy – ta informacja powinna być zaktualizowana ze względu na brak wsparcia technicznego dla tego systemu. W dalszej kolejności mamy obecne systemy czyli Windows 7, 8. W przypadku Mac możemy zaczynać od wersji Snow Leopard 10.6. To, co trzeba zaznaczyć – Windows Vista nie jest wspierany, natomiast instalowanie Unity na wersjach serwerowych OSX i Windows nie było testowane, więc instalujecie i developujecie w zasadzie na własną odpowiedzialność.
* Jeśli chodzi o wymagania sprzętowe to wygląda to nieźle, ponieważ nie jesteśmy zmuszeni posiadać mocnej maszyny, a wystarczy nam względnie aktualny komputer z kartą graficzną wspierającą DirectX 9 kompatybilną z (shader model 2.0) czyli w zasadzie każda karta wyprodukowana po 2004 roku powinna spełnić te wymagania.
* W celu korzystania z Occulusing Culling należy korzystać z jednostek GPU, które wspierają Occlusion Query. Niektóre układy graficzne Intela nie wspierają tej technologii, więc jeśli myślicie o zabawie na laptopach z Intel HD Graphics warto zapoznać się z ich specyfikacją.
- Wymagania systemowe dla programistów iOS:
* Tylko dedykowana wersja Unity dla OSX wspiera środowisko iOS, jako platformę do kompilacji. Trochę słabo, bo to sprowadza się do posiadania Maca żeby wydać grę na iOS. Z drugiej strony jest to normalne chociażby patrząc z punktu widzenia tworzenia aplikacji w środowisku Apple, gdzie jedynym środowiskiem systemowym jest Mac OS X
* Do kompilacji wymagane jest środowisko XCode 4.3 lub nowsze. Plus taki, że jest to darmowe środowisko do pobrania z App Store. Nawiasem mówiąc środowisko bardzo fajne i pracuje się w nim równe przyjemnie, co w Visual Studio.
* Tego, czego brakuje na stronie Unity to brak informacji, że do publikowania jakichkolwiek aplikacji wymagane jest konto developerskie. Obecny koszt takiego
konta to 99$/ rok.
- Wymagania systemowe dla programistów Androida:
SDK dla środowiska Android oraz Java Development Kit (JDK)
* W przypadku urządzeń z androidem wymagany jest sprzęt, o który raczej nie trudno w ostatnim czasie:
- System Android w wersji co najmniej 2.3.1 lub nowszej
- Urządzenie zbudowane na bazie procesorów ARM v7 z rodziny Cortex
- Wskazane jest aby jednostka graficzna wspierała OpenGLES w wersji 2.0 lub nowszej.
- Wymagania systemowe na platformę Windows Store/Windows Phone:
* Windows Phone SDK 8.0, System w wersji 64-bit Windows 8 Pro lub nowszy. Aplikacji na Windows Phone nie da się tworzyć na wcześniejszych wersjach Windows np. Windows 7 oraz na wersjach serwerowych włączając w to Windows Server 2012. W doświadczeniach z Windows 8 (nie pro) jest problem z uruchamianiem maszyny wirtualnej symulatora. Wersja Pro korzysta z mechanizmu wirtualizacji Hyper-V.
* Wymagane jest posiadanie Microsoft Visual Studio 2012 lub nowszego.
- Wymagania systemowe na platformę BlackBerry:
* Wymagane jest posiadanie zainstalowanej Javy w wersji 32-bit.
* Wytwarzanie oprogramowania na platformę BlackBerry wymaga posiadanie sprzętu z systemem w wersji OS 10 lub nowszej.
- Wymagania systemowe dla dostawców zawartości[WebPlayer][Gra na PC]:
- Windows XP lub nowszy (zalecane ze względu na brak wsparcia), Mac OS X 10.6 lub nowszy.
W zasadzie dowolna karta graficzna obsługująca 3D. Głównie chodzi o to żeby poprawnie wyświetlał się interfejs i można było względnie swobodnie manipulować widokami interfejsu.
Gry w trybie online uruchamiają się w przeglądarkach: IE, FireFox, Safari, Chrome czyli w zasadzie wszystkie popularne.
2.Wyjaśnienie wszystkiego o Unity3D
- Wyglad Unity3D:
1.Game - Jest to okno w którym można zobaczyć
grę z perspektywy gracza
2.Assets - Jest to okno w którym można zobaczyć
wszystkie pliki , które przesłaliśmy do projektu
3.Scene - Jest to okno pozwalające nam edytować
grę (oraz poruszać się po planszach gry bez
potrzeby jej uruchamiania)
4.Inspector - W tym oknie (gdy zaznaczymy obiekt )
pojawiają się wszystkie jego właściwości oraz skrypty które do niego dodaliśmy
5.Hierarhy - Okno w którym przedstawione są wszystkie obiekty użyte w danej scenie
- Wersje Unity3D:
- Darmowa:
- Wersja darmowa Unity3D oferuje nam trochę mniej niż płatna odsłona tego silnika graficznego.W owej wersji jako splash image (W intrze) pojawia się jego logo.Grafika w omawianej wersji silnika jest gorsza , lecz silnik Unity3D jest jednym z najlepszych silników graficznych , do których dostęp mają wszyscy. Podczas produkowania gry w wersji darmowej grę możemy zrobić na 3 platformy:
-Windows 32BIT (x86)
-Windows 64BIT (x64)
-Mac Os
- Płatna:
W wersji płatnej jest więcej przywilejów dla kreatora gier.Więcej platform (podane w 1 rozdziale).Ma on early acces (wczesny dostęp) do najnowszych wersji Unity3d. W unity 5 będzie on mógł również korzystać z Unity Cloud , gdzie będzie mógł prezentować swoje gry szerokiemu pasmu innych ludzi.Oprócz tego w wersji PRO tego silnika możemy otrzymać gotowe cienie , tekstury kamer oraz gotowe "lens - promienie" oraz tekstury nieba. Wersja PRO ma również dostęp do języka C++. Koszt wersji - 1500 $ (5260,80 PLN) lub 75 $ / miesiąc (263 zł / miesiąc)
- Team License:
- W tej wersji za którą również trzeba zapłacić jest wiele udogodnień w kierunku korporacji.(Tej wersji niema w Unity3D pro)Dzięki temu "rozszerzeniu" ludzie mogą edytować dany projekt w tym samym czasie na różnych komputerach. Koszt wersji - 500 $ ( 1753,60 PLN) lub 20 $ / miesąc (70,14 PLN / MIESIĄC )
- Języki programowania:
* C# (C sharp)
* Js (Java Script - nie mylić z Javą)
* C++ (TYLKO w wersji PRO)
* BooScript (Najmniej znany)